Monday, June 25, 2012

1st day Industrial Training

Kul 8.20 aku gerak ke IPharm.. Almaklumlah, dekat.. hehe.. kawan aku teman, sampai sana xsampai pun 8.30 lg.. Aku start kul, 8.30 la patutnya.. 9 baru la muncul, kak eja, bahagian admin briefing sikit kat kitorg.. Kena wat access card, normal la tu kan? 30 hinggit.. blank, putih cmtu je kad tu, kalau hilg xtaw sapa punya.. haha..

First day, korang dah dpt projek ke? (kawan2 LI aku 2 org dah dpt, diorg sgt jeles tgk aku lepak) Mesti round2 tempat tu je kan? aku g lab bioprocess, diorng wat biopolymer, yg biodegradeable tu.. yg ni under farmaseutikal.. aku punya bahagian bio-screening under nutraseutikal.. tour agak lama, bertmbh rasa lama bila aku nak g toilet.. tahan 3 jam kot.. hebat x? muahahah.. first task kena wat summary pasal IPharm, n cari pasal extract.. process yg separate solvent from extract..taw x ape name process tu?

Dalam process tu mesti la kenal kawan baru kan? IPharm kata diorg amik 30 student, cmpur aku ade 7 org je kat situ.. 3 dari UPM, 3 dari UMT.. so tiga jejaka dr UMT ni sama ngn aku, bio-screening jgk.. 3 org lg perempuan, semua kat bioprocess.. Since aku je yg familiar ngn USM ni, g la mkn ngn jejaka2 ni td.. Tibe2 rasa rapat plak ngn diorg, selamba kau je balik td diorg hntrkan.. muahaha.. And, Ooh! 3 org tu, malay xde.. sbb tu aku selamba je kot..

After lunch ade meeting, diorg cakap pasal research diorg, serius, aku x paham!! sampling kat mcm2 tempat.. best je dgr.. nak ikut boleh, tp mkn n keselamatan kena la tanggung sendiri.. huhu.. sbb superior person xde.. pastu ade taklimat kebakaran, since kitorg (aku je aku rasa) mmg xbuat pape, g la dgr.. ugh!! ngeri sakit pale aku tgk.. antara info yg aku dpt kalau badan terbakar apa yg patut kite buat...
1. jgn guna kain untuk padamkan api tu, nnt kain melekat kat kulit.. kulit koyak
2. jgn guna pasir, pasir tu dah la mcm2 ade kat dlm tu, masuk kuman kat luka..
3. jgn golek atas tanah, ni pun sama.. nnt luka masuk kuman..
4. jgn guna air.. in a few seconds, bdn terbakar n kte simbah air, urat saraf boleh putus.. mmg cacat terus la..
so, nak guna apa? guna la fire extinguisher yg fine powder tu.. terbakar sembur je, pastu dah padam baru cuci ngn air.. kalau luka pergila klinik atau hospital berhampiran..
moral kat sini, kena sentiasa ada fire extinguisher, dlm rumah mahupun kereta.. die jgk galakkan pasang smoke detector.. so bile dgr bunyi tu lari je.. sbb kebakaran yg complete habis satu bilik terbkar ni boleh berlaku xsampai 1 min pun..

so, dah pening2 tgk gmbr ngeri, berangkat balik ke tmpat aku.. cubical sendiri.. ehem2.. kul 5.30 baru balik.. esok ade keje dah ready untuk kitorg.. prepare lah.. 

No comments:

Post a Comment